söndag 11 mars 2012

Shirley, Southampton

Nu är jag i Southampton. Allt känns väldigt surrealistiskt. Är det här på riktigt? Ska jag börja jobba på ett nytt jobb, här, i morgon?

Resandet gick utomordentligt bra. Jag fick med mig alla väskor utan problem, efter flera dagars oro som igår kulminerade i ren panik över att stora väskan skulle väga mer än 32 kg. Den vägde 19,6 kg. Attans!, sa jag, då hade jag ju kunnat klämma ned 3 kg till. Nej, förklarade Henke, det hade du absolut inte kunnat göra för den håller redan på att spricka. Det är tur att han är lugn och inte panikar. Och det är en jävla tur att han står ut med mig när jag upprepar samma saker 5 gånger om och knappt kan sätta ihop en enkel mening för att jag är så stressad.

Jag fick sällskap på Arlanda av Henke som blev ivägringd på jobb i fredags. De har sådan framförhållning de där norrmännen. Det kändes jätteskumt att vi var på Arlanda och gick igenom säkerhetskontrollen och allt det där för att sedan flyga iväg på olika plan.

Framme på Heathrow susade jag genom den elektroniska passkontrollen och bagagehämtningen på 20 minuter och hann med en buss jag trodde jag skulle missa. Det är helt fantastiskt med elektronisk passkontroll!

Nu är jag på ett B&B eller guest house eller vad de nu kallar det i vad jag antar är en stadsdel i Southampton som heter Shirley. Det är nog det sunkigaste stället jag bott på, bortsett en del hostel. Jag höll på att börja gråta när jag såg den äckligt gulaktiga handduken på sängen i mitt lilla rum. Varför tog jag inte med mig en handduk!? Jag bestämde mig snabbt för att försöka leta upp en affär för att köpa en handduk och nagellacksbortagningsmedel. Den enögde mannen (han har två ögon men ett är helt vitt så jag antar att det inte fungerar) som jobbar på boendet sa att affärerna (high street) låg en kort promenad bort. Fan vad bra tänkte jag, jag är nära centrum. När jag kom till "high street" insåg jag att jag inte har varit i det här landet på alldeles för länge för det var inte Southamptons high street, det var det här områdets (Shirleys?) high street. Vilken omfattar ungefär 5 små affärer med world foods, 17 take away-restauranger, 9 estate agents av varierande trovärdighet, 3 pubar och en relativt stor Co-op där allt är 3 gånger så dyrt som på Tesco.

Bla, bla, bla. Jag gick mot Asda som jag sett på väg in till Southampton, missbedömde avståndet och kom dit 16.56 när de stänger 17.00. Det går inte att gå in i affären då för ungefär 16.50 placerar de någon slags vakt i dörren som stoppar folk från att gå in! Jag irrade runt lite och hittade till slut en Tesco Express som inte hade handdukar men nagellacksmedel.

Nu sitter jag på sängen och drar mig för att gå och duscha och använda den smutsfärgade handduken.

I morgon blir det Primark (jag vet var det ligger!) direkt efter jobbet, så jag kan köpa 34 handdukar om jag vill!

God natt!

2 kommentarer:

  1. Hey girl,
    one of my Finnish friends also just moved to Southampton to work as a translation coordinator. What a coincidence! We're so gonna come and visit all of you in the summer. What are you working at there?

    Kram!

    -Lilje

    SvaraRadera
    Svar
    1. We're working at the same place!! I'm translating for the same company. It's a small, small world. Get over here sooooon!! Kramis

      Radera